Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترینِ اعمال، دوستی در راه خدا و دشمنی درراه خداست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 90 دی 21 , ساعت 1:49 عصر

ابتدا به بیان این مطلب میپردازم که شخصیت چیست؟

 

برای شخصیت تعاریف گوناگونی اراعه شده است که من در اینجا به چند نکته کوتاه اشاره میکنم.

شخصیت عبارت است از مجموع صفات جسمانی،عقلانی،هیجانی و اردی فرد وتعامل با این عوامل است که به وسیله ظاهر ، رفتار،عادت و روابط بادیگران آشکار میشود.

به عقیده روانکاوان،شخصیت نتیجه تاثیر متقابل غرایز،انگیزه هاو محیط بر یکدیگر است. کتل(1959)معتقد است که باید"نظریه شخصیت این هدف را داشته باشد که رفتار آدمی را در شرایط اوضاع و احوال مختلف،پیش بینی کند.از این رو در تعریف شخصیت می گوید:شخصیت مفهومی است که اجازه میدهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین،چه رفتاری خواهد داشت؟

 

ابتدا به بیان این مطلب میپردازم که شخصیت چیست؟

 

برای شخصیت تعاریف گوناگونی اراعه شده است که من در اینجا به چند نکته کوتاه اشاره میکنم.

شخصیت عبارت است از مجموع صفات جسمانی،عقلانی،هیجانی و اردی فرد وتعامل با این عوامل است که به وسیله ظاهر ، رفتار،عادت و روابط بادیگران آشکار میشود.

به عقیده روانکاوان،شخصیت نتیجه تاثیر متقابل غرایز،انگیزه هاو محیط بر یکدیگر است. کتل(1959)معتقد است که باید"نظریه شخصیت این هدف را داشته باشد که رفتار آدمی را در شرایط اوضاع و احوال مختلف،پیش بینی کند.از این رو در تعریف شخصیت می گوید:شخصیت مفهومی است که اجازه میدهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین،چه رفتاری خواهد داشت؟!

تاثیر محیط بر شکل گیری شخصیت

محیط به عنوان عاملی مهم و موثر در فرایند تربیت و شکل گیری شخصیت فرد،شامل محیط جنینی،محیط جغرافیایی و محیط اجتماعی می گردد.

از این میان ،تاثیر محیط خانواده بر تربیت وشکل گیری شخصیت فرد،چشم گیرتر وفزون تر است.این که محیط وفضای خانواده برای فرد تاچه حد لبریز از عشق و محبت و سرشار از شور و نشاط باشد،این که پدر و مادر تا چه میزان نسبت به یکدیگر وفرزندشان دارای حس تفاهم ،سازگاری و حرمت گذاری باشند،این که والدین و دیگر اعضای خانواده واجد چه فضیلت های اخلاقی باشند...وخلاصه هر آنچه در محیط خانواده میگذرد،نخستین و پر دوام ترین آثار را در تربیت فرد بر جای  میگذارد وشخصیت آینده فرد را پی ریزی می کند.

از خانواده که بگذریم،محیط های گوناگون دیگر همچون محیط محل زندگی،محیط تعلیم و تربیت(از ابتدایی تا دانشگاه)،محیط کار،عرصه های سیاسی واجتماعی جامعه،رسانه(مطبوعات،سینما،رادیو،...)دوستان  ورفقا و همسالان تاچگونگی ازدواج وتشکیل خانواده و...همگی در تشکیل یاتغییر شخصیت فرد می توانند موثر واقع شوند.

خلاصه اینکه شخصیت افراد در تعامل با محیط زندگی آنها شکل می گیرد،به همین دلیل است وقتی یک فرد که در محیطی سرشار  از تشویش و نگرانی و اضطراب و سرکوب گری، اجتماعی شده است را با یک فرد که در محیط آرام و باسباط و بانشاط اجتماعی شده است،مقایسه می کنیم،می بینیم که این دو دارای تفاوت های شخصیتی بارزی هستند که آنها را به طور آشکار از یکدیگر تفکیک میدهد.همچنین اگر دو فرد را که در محیطی یکسان از نظر شخصیتی مقایسه کنیم اگر چه نمیتوان گفت صد درصد اما در بسیاری از موارد با هم دارای مشترکات شخصیتی زیادی می باشند



لیست کل یادداشت های این وبلاگ